Lego - egy gyerekkori álmom. Én még mindig erről az életről álmodok és én még mindig ezt az álmot élem.
Ezen a blogon hát LEGO-ról olvashatsz mindenfélét: tippek, trükkök, érdekességek, hírek, technikai háttérinformációk és saját alkotások.

Utolsó kommentek

  • devor: azt szeretném megkérdezni hogy hol lehet megtalálni a 8275-ös modellt? (2012.10.22. 17:47) Lőjünk politikusra
  • g-zula: Kénytelen voltam leszedni a többi linket, mert nagyon régi volt már az információ, a legtöbb oldal... (2012.01.24. 15:27) Hol vegyek?
  • Szoki80: Sziasztok! Tud vki infot adni a hasznaltlego.hu oldallal kapcsolatban? Egy hete leadtam a rendelés... (2011.09.19. 15:35) Hol vegyek?
  • Beyatrix: Szia! Kinéztem a bricklink oldalról egy legot, de fogalmam sincs hogyan lehet onnan rendelni. Tudn... (2011.03.27. 15:17) Hol vegyek?
  • lapa: ez vagy humvee vagy hmmwv. esetleg egy fotó alulról? köszi. (2010.12.31. 20:43) Humwee
  • Utolsó 20


A LEGO®, a Technic® és a Model Team® a LEGO Group bejegyzett védjegyei. Ez az oldal semmilyen kapcsolatban nem áll a LEGO®-val.

LEGO®, Technic® and Model Team® are trademarks of LEGO Group, which does not sponsor, authorize or endorse this site.


Felfüggesztés-típusok I. (bevezetés)

2008.01.18. 19:17 | g-zula | 1 komment

Címkék: technika

Hogyan jön ez ide?

Felfüggesztései az autóknak szoktak lenni. Ez tartja helyén a kerekeket, tudniillik. Az pedig elég gyakori, hogy LEGO-ból autót építünk. A modellezők egyik célja, hogy minél valósághűbb és működőképes alkotásokat hozzanak létre. Nem utolsó sorban, ha játszani is akarunk a modelljeinkkel, működtetjük őket, kivisszük terepre, feltétlenül szükségünk lesz egy tisztességes felfüggesztésre, különben szemünk fényének baja eshet. Ebben a témában segíthet nekünk eligazodni a következő cikksorozat.



Mi az a felfüggesztés és mire jó?

Az autók kerekeit és üléseit leszámítva a felfüggesztés az elsődleges mechanizmus, amely a fenekünket elválasztja az úttesttől. Attól is megvédi autónkat, hogy darabokra essen. Bármennyire is simának gondoljuk az aszfaltot, az egy nagyon-nagyon nem jó hely arra, hogy több, mint egy tonnányi fémet nagy sebességgel mozgassunk rajta. Ezért így a (lengéscsillapítós) felfüggesztésekre vagyunk utalva.

Legegyszerűbb formájában a felfüggesztés két részből áll:

Rugók

A rugók három típusba sorolhatók. Vannak tekercsrugók, torziós rudak és laprugók. A legtöbb ember a tekercsrugót ismeri, amelyek valójában feltekert torziós rudak. Laprugót találunk viszont az összes kb. 1985-ig gyártott autón és csaknem az összes nagy terhet hordozó járművön. Ezek valójában összekapcsolt fémlemezek, amik egy tengelyhez kapcsolódnak. A torziós rudak az acél csavarodási viselkedéséből adódóan ugyancsak rugózási képességet adnak a tengelynek. VW Bogár, Porsche és Peugeot autókban láthatunk ilyeneket (az saját Peugeot 306-osomban is ilyen van - a szerk.)

Lengéscsillapítók

Bármennyire is furcsa, a lengéscsillapítók csillapítják a rezgéseket, ütéseket. Valójában a függőleges irányú mozgást csillapítják, ami az autó durva felületen való haladásakor keletkezik. Ha csak rugók lennének a kocsiban, az addig ugrálna, amíg betegek lennénk, vagy az autó esne szét. A lengéscsillapítók két funkciót töltenek be. Egyrészt felfogják és csillapítják az ütéseket, hogy azok ne direkt a kocsi alvázát érjék. Másrészt igyekeznek a kerekeket minél tovább a talajon tartani. Nélkülük az autónk egy mozgó halálcsapda lenne.

A lengéscsillapítók a rugókkal együtt dolgoznak. A rugók megengedik, hogy a kerekek függőlegesen elmozduljanak. Így a sokkhatás nem az autót éri, hanem elveszik a lengéscsillapítókban. A lengéscsillapító ezt úgy éri el, hogy valamilyen gázt vagy olajat présel át egy áteresztő szelepen (egy szűk lyukon).

A képen látható modern felfüggesztés-rendszer tartalmazza a lengéscsillapítót és a rugót is.

Végtelen bölcsességükben az autógyártók elhatározták, hogy összezavarnak minket a rendelkezésünkre bocsátott rengeteg első és hátsó felfüggesztés-típussal. A két legnagyobb felfüggesztés kategória a független és nem független (függő, összekapcsolt) felfüggesztések. 

Ezekről lesz szó bővebben a további cikkekben.

 

 

Az eredeti cikket írta: Chris Longhurst. A cikket a szerző engedélyével kivonatolta és fordította: g-zula.

A bejegyzés trackback címe:

http://dreaminglego.blog.hu/api/trackback/id/tr79302555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

lapa · http://www.lapanet.hu 2010.12.31. 20:01:01

kis helyesbítést, ha szabad:

"Egyrészt felfogják és csillapítják az ütéseket, hogy azok ne direkt a kocsi alvázát érjék."

ennek pont a fordítottja az igaz. ha a lengéscsillapító működik, akkor a befelé a csillapítás mértékében, kifelé a rugóban tárolt energiának és a kifelé csillapítás mértékének függvényében fejt ki erőt az alvázra.

egy buckán gyorsan áthaladva a rugó önmagában összenyomódik, majd visszaugrik. ugyanitt a lengéscsillapító megüti az alvázat fölfelé, pontosan azért, hogy ezzel csillapítsa a kerék felfelé mozgását és megakadályozza a felpattanást. mindeközben felfelé nyomja az alvázat.

a buckán átjutva a tárolt rugóerőt alakítja hővé, azaz a csillapítás mértékében feszíti szét a rugó-alváz és csillapító-alváz pontokat egymástól.