Lego - egy gyerekkori álmom. Én még mindig erről az életről álmodok és én még mindig ezt az álmot élem.
Ezen a blogon hát LEGO-ról olvashatsz mindenfélét: tippek, trükkök, érdekességek, hírek, technikai háttérinformációk és saját alkotások.

Utolsó kommentek

  • devor: azt szeretném megkérdezni hogy hol lehet megtalálni a 8275-ös modellt? (2012.10.22. 17:47) Lőjünk politikusra
  • g-zula: Kénytelen voltam leszedni a többi linket, mert nagyon régi volt már az információ, a legtöbb oldal... (2012.01.24. 15:27) Hol vegyek?
  • Szoki80: Sziasztok! Tud vki infot adni a hasznaltlego.hu oldallal kapcsolatban? Egy hete leadtam a rendelés... (2011.09.19. 15:35) Hol vegyek?
  • Beyatrix: Szia! Kinéztem a bricklink oldalról egy legot, de fogalmam sincs hogyan lehet onnan rendelni. Tudn... (2011.03.27. 15:17) Hol vegyek?
  • lapa: ez vagy humvee vagy hmmwv. esetleg egy fotó alulról? köszi. (2010.12.31. 20:43) Humwee
  • Utolsó 20


A LEGO®, a Technic® és a Model Team® a LEGO Group bejegyzett védjegyei. Ez az oldal semmilyen kapcsolatban nem áll a LEGO®-val.

LEGO®, Technic® and Model Team® are trademarks of LEGO Group, which does not sponsor, authorize or endorse this site.


Mobil daru

2008.02.06. 19:55 | g-zula | 1 komment

Címkék: saját alkotások




Projekt:Mobil daru
Befejezve:2007 december


Az interneten rátaláltam Jennifer Clark Demag AC50-1-es darujára. Lenyűgöző, érdemes megnézni. Elhatároztam, hogy én is hasonlót fogok építeni. Bár az már a kezdetektől nyilvánvaló volt, hogy jódarabig nem fogok tudni ennyire részletes modellt építeni, főleg mert nincs annyi megfelelő alkatrészem. Úgy határoztam, hogy a technikai részletekre fogok ráhajtani, és megpróbálok minél több működő funkciót megvalósítani. Ráadásul ezt minél valósághűbben. Másrészt nem szerettem volna pontosan ugyanazt a darut megépíteni, mint Jennifer. Ezért egy nagyon hasonló, de mégis kicsit más típust választottam, a Demag AC80-2-est. Eléggé használható specifikáció érhető el a gyártó weblapján.




Az eredeti gép


A kiszemelt modell tehát a Demag AC80-2 típusjelzésű mobil daru. Ez egy 4-tengelyes gépezet, elektro-hidraulikus kormányzással, hidro-pneumatikus felfüggesztésekkel, amik egyenletesen osztják el a terhelést a futóműveken. Emelett ABS-el, futhető kabinnal is rendelkezik. 10 méter hosszú, az emelőkar nélkül. Maximális utazósebessége 80 km/h. 50 méteresre kihúzható emelőkarja van, maximálisan kb. 80 tonna emelésére képes.

És most lássuk tehát milyen funkciókról van szó a modellben:

Funkciók:
  független első felfüggesztések az 1. és 2. tengelyen
  merev hidas, lengőkaros hátsó felfüggesztések, differenciálművel a 3. és 4. tengelyen
  a jármű hátoldalán levő kormánykerék, ami az 1. és 2. tengelyeken levő futóműveket kormányozza
  pneumatikusan működtetett támasztólábak
  9V-os motorral forgatható felépítmény
  9V-os motorral, csavarmenetes rúddal emelhető emelőkar
  4,5V-os motorral működtetett csörlődob
  4,5V-os motorral, csavarmenetes rúddal működtetett teleszkóp-kar
  a kabin mögött 6 hengeres V motorblokk



Csalódások sorozata

Menetközben egyre inkább az az érzés erősödött meg bennem, hogy nagy fába vágtam a fejszémet. Túl sokmindent akartam megvalósítani, és túl kevés eszközzel. Folyamatosan gyűjtögettem az apró alkatrészeket az ócskapiacról, de ez nem hozta meg az elvárt eredményt. De mégis haladt valamennyire a projekt, úgy éreztem, hogy közel állok a befejezéshez. Már csak az elektronikát kellett volna rendesen bekötni. Ekkor jöttem rá, hogy az eredeti gép legalább 3 tengelyen kormányozható, és az összes tengelyen meghajtással rendelkezik. Vagyis 8x8x6-os. Az enyém csak 8x2x2-es volt. Nagy csalódás. Aztán a felépítmény sem volt valami stabil. Nem volt rendes forgóalkatrészem, az egész imbolygott, és borzasztóan nehéz volt. A kis villanymotorok mindenhol kínlódtak és nagyon lassan mozgatták az alkatrészeket. Ráadásul az egész valahogy mégsem hasonlított a Demag-ra. Az emelőkar már eleve nagyon nehéz volt, mégis túl karcsú az eredetihez képest, és túl magasan feküdt. A Jennifer terveit eleve nem szerettem volna felhasználni, nem vagyok nagyon utánzós típus. A kreativitás a lényeg, gondoltam - s gondolom most is.
Így hát visszamentem az alapokhoz és elkezdtem kísérletezni a felfüggesztésekkel, hogy minél jobban hasonlítsanak az eredetire. Addig csiszolgattam a modellt, hogy végül egy nagy levegővétellel szétszedtem az egészet, annak reményében, hogy majd építek egy jobb verziót. A kísérletezés azóta is folyik.


Hol is tartunk?


A képeken az első verzió legutolsó, szétszedés előtti állapota látható. A motorok mindenhova be vannak építve, de sosem voltak rendesen bekötve, és elemtartó sem került a modellbe. Egyébként minden funkció működoképes volt, még ha nem is tökéletesen.

 


Speciális (értsd: occsó) alkatrészek

 

A kerekek nem LEGO kerekek, egy másik játékból származnak. Erről majd külön írok egy cikket. A 4,5V-os motorok szintén nem LEGO motorok, az építés idején még nem volt elég LEGO motorom a feladathoz. Az emelőkart mozgató és a teleszkópos kart működtető csavarmenetes rudak fémből vannak, ezek közönséges, 4mm vastagságú rudak. Barkácsáruházból kb. 200 forintért vihető. Az egyik ilyen rúdhoz kapcsolódik egy kis csapágy, mivel ott nagyon nagy surlódás lép fel. Hasonló a Jennifer megoldásához. A pneumatikát utánzó emelő-rúd burkolata egy közönséges golyóstollból készült. Nem is lett túl szép, de a következő jobb lesz. ;) A penumatikánál is van furcsa megoldás: a kis csövek régi bicikliszelephez használatos gumicsőből készültek. Darabja 50 ft. az ócskapiacon és kb 50 cm hosszú.

Folytatás következik...

A bejegyzés trackback címe:

https://dreaminglego.blog.hu/api/trackback/id/tr25328420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

simimisi 2009.02.21. 20:51:06

szia jók az ötleteid érdekes az oldal

süti beállítások módosítása