Hogyan jön ez ide?
Felfüggesztései az autóknak szoktak lenni. Ez tartja helyén a kerekeket, tudniillik. Az pedig elég gyakori, hogy LEGO-ból autót építünk. A modellezők egyik célja, hogy minél valósághűbb és működőképes alkotásokat hozzanak létre. Nem utolsó sorban, ha játszani is akarunk a modelljeinkkel, működtetjük őket, kivisszük terepre, feltétlenül szükségünk lesz egy tisztességes felfüggesztésre, különben szemünk fényének baja eshet. Ebben a témában segíthet nekünk eligazodni a következő cikksorozat.
Mi az a felfüggesztés és mire jó?
Az autók kerekeit és üléseit leszámítva a felfüggesztés az elsődleges mechanizmus, amely a fenekünket elválasztja az úttesttől. Attól is megvédi autónkat, hogy darabokra essen. Bármennyire is simának gondoljuk az aszfaltot, az egy nagyon-nagyon nem jó hely arra, hogy több, mint egy tonnányi fémet nagy sebességgel mozgassunk rajta. Ezért így a (lengéscsillapítós) felfüggesztésekre vagyunk utalva.
Legegyszerűbb formájában a felfüggesztés két részből áll:
Rugók
A rugók három típusba sorolhatók. Vannak tekercsrugók, torziós rudak és laprugók. A legtöbb ember a tekercsrugót ismeri, amelyek valójában feltekert torziós rudak. Laprugót találunk viszont az összes kb. 1985-ig gyártott autón és csaknem az összes nagy terhet hordozó járművön. Ezek valójában összekapcsolt fémlemezek, amik egy tengelyhez kapcsolódnak. A torziós rudak az acél csavarodási viselkedéséből adódóan ugyancsak rugózási képességet adnak a tengelynek. VW Bogár, Porsche és Peugeot autókban láthatunk ilyeneket (az saját Peugeot 306-osomban is ilyen van - a szerk.)
Lengéscsillapítók
Bármennyire is furcsa, a lengéscsillapítók csillapítják a rezgéseket, ütéseket. Valójában a függőleges irányú mozgást csillapítják, ami az autó durva felületen való haladásakor keletkezik. Ha csak rugók lennének a kocsiban, az addig ugrálna, amíg betegek lennénk, vagy az autó esne szét. A lengéscsillapítók két funkciót töltenek be. Egyrészt felfogják és csillapítják az ütéseket, hogy azok ne direkt a kocsi alvázát érjék. Másrészt igyekeznek a kerekeket minél tovább a talajon tartani. Nélkülük az autónk egy mozgó halálcsapda lenne.
A lengéscsillapítók a rugókkal együtt dolgoznak. A rugók megengedik, hogy a kerekek függőlegesen elmozduljanak. Így a sokkhatás nem az autót éri, hanem elveszik a lengéscsillapítókban. A lengéscsillapító ezt úgy éri el, hogy valamilyen gázt vagy olajat présel át egy áteresztő szelepen (egy szűk lyukon).
A képen látható modern felfüggesztés-rendszer tartalmazza a lengéscsillapítót és a rugót is.
Végtelen bölcsességükben az autógyártók elhatározták, hogy összezavarnak minket a rendelkezésünkre bocsátott rengeteg első és hátsó felfüggesztés-típussal. A két legnagyobb felfüggesztés kategória a független és nem független (függő, összekapcsolt) felfüggesztések.
Ezekről lesz szó bővebben a további cikkekben.
Az eredeti cikket írta: Chris Longhurst. A cikket a szerző engedélyével kivonatolta és fordította: g-zula.
Utolsó kommentek